دانلود پایان نامه بازنمایی اعتماد اجتماعی بین نسلی در سریال های تلویزیونی


دانشگاه‌ کردستان

دانشکده­ ادبیّات و علوم انسانی

گروه جامعه­ شناسی

پایان ­نامه کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی، گرایش جامعه­ شناسی

عنوان:

بازنمایی اعتماد اجتماعی بین­ نسلی در سریال­ های تلویزیونی: مطالعه موردی سریال ستایش

استاد راهنما:

دکتر جمال محمّدی

استاد مشاور:

دکتر شاپور بهیان

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب:

چکیده…………………………………………………………………………………3

فصل اول: کلیات…………………………………………………………………… 6

1-1 : طرح مسئله……………………………………………………………………. 7

2-1 : اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………….. 9

3-1 : پیشینۀ تحقیق…………………………………………………………….. 10

4-1 : اهداف تحقیق……………………………………………………………….. 13

5-1 پرسش­های تحقیق……………………………………………………………… 14

فصل دوم: مبانی نظری………………………………………………………………. 15

1-2 : مقدمه………………………………………………………………………. 16

2-2 : مفهوم شکاف­ بین­ نسلی……………………………………………….. 16

3-2 : مفهوم اعتماد اجتماعی…………………………………………………….17

4-2 : مفهوم اعتماد اجتماعیِ بین ­نسلی…………………………………………..18

5-2 : اعتماد اجتماعی نزد نظریه ­پردازان اجتماعی………………………………19

1-5-2 : گئورگ زیمل……………………………………………………………………19

2-5-2 : آنتونی گیدنز…………………………………………………………………20

3-5-2 : نیکلاس لومان………………………………………………………………24

4-5-2 : پیوتر زتومکا………………………………………………………………….27

6-2 : مفهوم بازنمایی…………………………………………………………28

7-2: نظریه­های بازنمایی…………………………………………………………29

1-7-2 : نظریۀ استوارت هال……………………………………………………..31

2-7-2 : نظریۀ جان فیسک و کالین مک­کیب………………………………………35

8-2 : چارچوب نظری…………………………………………………………………36

فصل سوم: روش تحقیق………………………………………………………..40

1-3 : مقدمه…………………………………………………………………………41

2-3 : تحلیل نشانه ­شناختی………………………………………………….41

3-3 : میدان مطالعه و شیوۀ نمونه­گیری…………………………………….43

4-3 : تیپ­ایده­آل اعتماد اجتماعیِ بین­نسلی………………………………………43

فصل چهارم: یافته­ های تحقیق…………………………………………………45

1-4 : مقدمه………………………………………………………………………..46

2-4 : خلاصۀ داستان سریال ستایش……………………………………………48

3-4 : تحلیل نشانه­ شناختی سریال ستایش………………………………..51

4-4 : تحلیل جامعه ­شناختی اعتماد اجتماعیِ بین­نسلی در سریال ستایش……65

فصل پنجم:  نتیجه­ گیری……………………………………………………….72

منابع…………………………………………………………………………76

چکیده:

مسئلۀ اصلی پژوهش حاضر تحلیل تصویری از اعتماد اجتماعیِ بین­نسلی است که در سریال تلویزیونی ستایش بازنمایی و روایت می­شود. ستایش در مقام یکی از پر مخاطب­ترین سریال­هال تلویزیونی می­کوشد با تمسک به انواع شگردها و تمهیدات بصری و روایی، و انواع رمزگذاری­های فنی و اجتماعی و ایدئولوژیکِ متن، تصویر خاصی از وضعیت اعتماد اجتماعی، به طور عام، و اعتماد اجتماعیِ بین ­نسلی، به طور خاص، در جامعۀ ایران ارایه دهد. تحقیق حاضر کوشیده است با تکیه بر ایده­های منتج از نظریۀ بازنمایی رسانه­ ایِ پدیده­ های اجتماعی ( در آرای هال، فیسک و مک­کیب ) و نیز به مدد روش تحلیل نشانه­شناسی، دلالت­ها، مضامین، برجستگی­ها، سکوت­ها، تناقض­ها و ناسازه­های این تصویر بازنموده را برملا سازد؛ و سپس با استناد به رویکرد نظری پیوتر زتومکا دربارۀ اعتماد اجتماعی ( و مؤلفه­ ها، شاخص ­ها، ابعاد و سطوح آن ) و تحقیقات انجام­شده دربارۀ وضعیت اعتماد اجتماعی در جامعۀ ایران، تصویر اعتماد اجتماعیِ بازنمایی­شده در این سریال را به شیوه­ای جامعه­شناختی انتقادی تفسیر کرده است. نتایج تحقیق نشان می­دهد که سریال ستایش سعی دارد پدیدۀ اعتماد اجتماعی را به سطح پدیده­ای فردی فروکاهد، یعنی ریشه­های تضعیف یا تقویت آن و فاصلۀ میان شکل موجود با شکل مطلوب آن را به مکانیسم­های روانی پیوند زند. فزونتر، این متن به انحاء مختلف در صدد ساده­سازی روابط پیچیدۀ اجتماعی و به حاشیه­راندن امر اجتماعی بر می­آید، راهکار احیای همبستگی­های اجتماعیِ مبتنی بر اعتماد متقابل را در تقویت خلق ­وخوهای اخلاقی فردی جستجو می­کند و نقش تعیین­ کنندۀ ساختارهای اجتماعی را نادیده می­گیرد.

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1- طرح مسأله

فناوری ارتباطات و اطلاعات در مدت زمان کوتاهی که از پیدایش آن می‌گذرد توانسته است تغییرات بسیاری را در شیوۀ کلی زندگی بشر به وجود آورد. در این میان رسانه­های تصویری – که نمودهای آن در تلویزیون، سینما و شبکه­های توزیع و پخش فیلم­های خانگی و حتی اینترنت قابل مشاهده است- به علت تاثیرگذاری بر مخاطبان بی­شمار خود مهمترین رسانه­ها در شکل­دهی به افکار، اندیشه­ها، عادات، هنجارها و کلیه نمودهای فرهنگی هستند. رسانه­های تصویری هم تأثیر می­پذیرند و هم تاثیر می­گذارند و آنچه را که از واقعیت موجود برداشت می­نمایند، بازنمایی می­کنند.  جهان بازنموده­ها مملو از نشانه­هاست؛ نشانه­هایی که در پس­زمینۀ آن مخاطب با مفاهیم عمیق فرهنگی مواجه می­شود. این فرایند که همچون حلقه­های زنجیز به طور متوالی معنا را در چرخه فرهنگ تولید و بازتولید می­کند، در هر تولیدی معنای جدید خلق و در فرایند رمزگشایی قرار می گیرد و معنای جدیدتری باز تولید می­شود (معینی­فر و محمدخانی،1390: 106).

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید